Torgeir er i Bodø, men spiller i Elbphilarmonie
Hvordan tar vi best vare på hele musikeren? Under samlingen i Bodø følger østerrikske forskere norske og tyske ungdommer tett.
– Plutselig var jeg der og fikk se meg rundt. Se hvordan det føltes å stå på scenen i den helt fantastiske salen, sier Torgeir Larsen Haarr (18).
NUSO og LJO skal spille i Elbphilarmonie i Hamburg 5. oktober. Konserthuset er verdenskjent.
– Det slår meg litt nå da. Når jeg kommer hit og får se det tyske orkesteret. Det er jo så mange og det er liksom plutselig så storslagent. Da blir det litt mer ekte at vi skal dit om noen få måneder bare. Det blir jo helt fantastisk. Og det er særlig gøy å få komme i et ordentlig rom. Nå sitter vi jo bare i en gymsal i Bodø og det er ikke den beste akustikken, sier Haarr.
Hvordan er det å være her i Bodø med det tyske orkesteret?
– Det er veldig hyggelig. Både musikalsk og hva skal jeg si, personlig, sier han.
– Jeg hadde trodd at folk skulle være hyggelige, men holde seg mest med gjengen sin kanskje, men sånn ble det ikke i det hele tatt. Jeg har fått meg flere nye tyske venner. Det er litt magisk egentlig. Vi kan fort finne på å jamme mellom øvelsene, sier Haarr.
Dere er jo mange flere trompeter nå, hvordan er det å spille med så mange?
– Vi er jo en messing rekke bak der som er helt fantastisk. Det blir jo en lyd. På slutten av Pini Del Roma blåser man bare livet ut av seg og det gjør 20 andre også, avslutter han.
– Jeg har litt trøbbel med skulderen min og vært med på Bodyfit-kurset. Nå har jeg forhåpentligvis lært meg å sitte riktig, sier cellist Johanna Schulze (24).
Hvordan er det å være så mange cellister?
– Det er interessant og litt vanskelig, fordi vi er så veldig mange cellister. Så det blir ekstra utfordrende, spesielt når vi skal øve som en gruppe, sier hun.
– Men lyden, når vi er så mange! Det er helt utrolig! avslutter Schulze.
Forsker på musikerhelsa
På samlingen i Bodø er NUSO og LJO med på et nytt forskningsprosjekt. Her holdes ulike workshop, blant annet i: Bodyfit, mentaltrening, eksponering med VR briller for å måle stress. I tillegg sjekker forskerne hørselen og konsertmesteren spiller med pulsmåler.
En av forskerne er Dr. MMag. Mona Smale ved Österreichische Gesselschaft für Musik und Medizin.
Fortell litt om hvordan det er å jobbe med ungdommene?
– Vi elsker å jobbe med unge mennesker og gjøre de bevisste på hvor viktig det er å ta vare på helsa di. Det er viktig å være i en frisk mental og fysisk tilstand for å kunne prestere på et høyt nivå. Så det er veldig viktig at de lærer å sitte riktig, gi dem riktige øvelser, slappe av og å være i god form til å spille hele livet.
– Det er viktig å ha en profesjonell karriere uten smerte og faktisk nyte å spille musikk, sier Smale.
Dr. MMag. Mona Smale forteller at hun spurte deltakerne på første workshop om noen hadde smerter eller skader? Og nesten 80 prosent av dem sa ja.
– Det er veldig vanlig å få belastningsskader. Spesielt skulder, rygg, de tingene som faktisk ganske ofte har de samme problemene folk som sitter på kontorer også har. Men mest belastende er det for hender og armer for musikere, fordi du må gjøre små bevegelser, veldig raske bevegelser. Og de er ikke vanlig i hverdagen vet du, og de gjør det i veldig lang tid, veldig repeterende bevegelser. Og det er ting som kan forårsake smerte og skader, sier Smale.
Hva håper du og oppnå med forskningen?
– Jeg håper at vi kan være i stand til å implentere denne lille tanken om at sunt musikerskap og helse er viktig for mitt spill. Og det synes litt allerede, sier hun.
– Å vite at oppvarmingen er viktig for å spille, å tenke og faktisk lytte til kroppen min er viktig å spille. Og at de unge tar det med seg, også dirigenten. Det synes jeg ser lovende ut allerede, avslutter Smale.
Her er nyttige tips og triks, til å varme opp eller trening.
Bildegalleri
Trykk på et bilde for åpne i fullskjerm.